dimarts, 12 de juliol de 2016

sobre IBI o baix IBI


Un dels culebrots més persistents dels últims anys a Sant Feliu, com aquelles sèries televisives sense final, està donant els seus últims cops de cua. Dels actors principals en depèn que s'acabi o continuï, però el que és segur, és que n'hi han de secundaris encantats de pujar a les onades que provoquen aquests cops de cua.

Com hauran endevinat, es tracta del tan amanit IBI, l'Impost de Béns Immobles. L'IBI és la base fiscal principal de tots els ajuntaments, és a dir, la principal contribució econòmica, de base territorial i principalment urbana, per a la satisfacció de drets de la ciutadania i per a la prestació de serveis públics, pel que fa a ens locals.

Sé que això de contribució territorial urbana els sona a més d'un i més de dos; és l'antic nom d'aquest impost.

Tres exemples: manteniment d'escoles, polítiques socials i enllumenat públic. 
Una dada: representa el 44% del pressupost d'ingressos de l'Ajuntament de Sant Feliu.


Què ha passat fins ara?

La història que ara està a punt d'acabar (o no), arrenca amb el recurs presentat pel PSC contra l'aprovació definitiva del tipus d'IBI per a 2014, a l'abril de 2014. Recurs que va prosperar al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, decisió aquesta que, al seu torn, va ser recorreguda per l'Ajuntament al Tribunal Suprem. Ha estat aquest tribunal el que ha acabat la via judicial, declarant nul·la la modificació del TIPUS d'IBI per al 2014, en una sentència que no conté una sola paraula que indiqui ingrés indegut o possibilitat de retorn d'imports. Acaba l'últim capítol, per tant la via judicial, continua la política.

A la pràctica, el que va passar el 2014 és que el rebut de l'IBI va quedar congelat respecte al 2013, és a dir, que els ciutadans paguem el mateix en 2014 que el 2013.

Absolutament a ningú se li va apujar el rebut aquest 9% que cueja. El TIPUS havia augmentat, però els valors cadastrals havien estat disminuïts per Hisenda. I com l'impost es calcula multiplicant el valor Cadastral (o la base liquidable) pel TIPUS, si un puja el que baixa l'altre, la cosa queda igual. Així de senzill.

Per al 2015, els rebuts van baixar un 2%. El PSC va votar en contra. Les ordenances i l'IBI es van aprovar a l'octubre de 2014 sense cap recurs ni problema. Establien una rebaixa del 2% en el TIPUS d'IBI amb Valors Cadastrals estables. Va tenir lloc, per tant, una rebaixa en el IMPOST,

Pel 2016, els rebuts van romandre congelats. Aquest cop, el PSC, ja en el govern, va votar a favor. Les ordenances i l'IBI es van aprovar a l'octubre de 2015 sense cap recurs ni problema. Es va pujar el TIPUS d'IBI al 0,652% perquè Hisenda va baixar els valors cadastrals un 18%. Es va produir llavors una nova congelació de l'IMPOST.

Què passarà a partir d'ara?

Dependrà de la negociació política, principalment però no exclusivament, entre els socis de govern, ICV-EUiA i PSC.

En tot cas, farem un exercici de política fiscal ficció per al mandat present, afegint dades dels dos últims anys del mandat passat, quan va començar tot això, i assumint una evolució igual a la de l'últim any, 2016.

Partim de la base d'un rebut d'IBI de 500 € en 2014, un import similar a la mitjana de la ciutat. Aquesta haurà estat la seva evolució si es produeix una congelació de l'IBI dels tres propers anys, 2017, 2018 i 2019, seguint amb el que ha passat al 2016 i ICV-EUiA i PSC han votat ja:

                                                 2014      2015      2016      2017      2018      2019      totals
import rebut IBI                           500        490        490.       490        490        490
diferència 2014 en €                                   10          10          10          10          10          50
diferència 2014 en %                               2,00       2,00       2,00       2,00        2,00    10,00 


En aquesta tessitura semblaria que centrar el debat en si cal "tornar" o no, un import equivalent al 9% del rebut de 2014 (en el rebut de l'exemple serien 45 €), sembla una mica de Perogrullo, ja que la sentència no ha entrat en això. Una sentència sobre l'acatament no hi ha cap dubte ni cap discrepància.

En canvi, el que resulta evident, és que si hi hagués un diferencial amb traducció econòmica, sobre com aplicar la sentència del Suprem, aquest diferencial quedaria corregit amb aquesta senzilla proposta.

Conclusions

El rebut de l'IBI es va congelar el 2014, va baixar un 2% el 2015 i es va tornar a congelar el 2016. El que passi amb aquest rebut a partir d'ara, igual que llavors, depèn de les decisions que prenguin els governants, no els jutges . I la resta, són exercicis retòrics i jocs malabars.

Per tant el tema de l'IBI 2014 està mort. Ara hi haurà qui vulgui ballar sobre la seva tomba. D'altres, preferim posar-li l'epitafi que Marx (Groucho) va dir voler sota el seu nom: "Disculpi que no m'aixequi".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada